Tromsø!

27 februari 2024 - Tromso, Noorwegen

Afgelopen dagen is het hier een beetje gaan smelten. Voor het eerst in de 4 weken loop ik weer zonder spikes onder mijn schoenen. Spikes zijn punten die naar beneden steken, zodat je altijd op het ijs kan lopen. Het blijft hier wel op sommige plekken nog glad, dus niet alles is weg.

Afgelopen donderdag 22 februari is Cornee naar Oslo gekomen. Die dag erna vertrokken wij naar Tromsø! om 1 uur in de middag vlogen wij die kant op (2 uur vliegen) en kwamen wij aan in ons hotel. Tijdens de vliegreis konden wij al vanuit ons vliegtuigraampje genieten van deze prachtige witte bergen.

Tromso airportFoto vanuit het vliegtuig (Oslo -> Tromso)Foto vanuit het vliegtuig (Oslo -> Tromso)

Toen we geland waren keken wij onze ogen uit. We zagen overal om ons heen grote, stijle bergen met heel veel sneeuw erop. Waar het in Oslo al ietjes was gaan ontdooien, was in Tromsø nog geen sprake van. Het was gelukkig niet koud (in mijn ogen), namelijk ongeveer -4 tot 1 graden. Dat voelt nu in mijn ogen echt als zomer, aangezien het heel koud is geweest.

Uitzicht in Tromso

Tromso

Zaterdag zijn we in de ochtend naar de beroemde kerk in de stad gegaan. Het is heel bijzonder om de combinatie van oude Noorse huisjes en moderne gebouwen te zien. De kerk was erg modern, dit was heel erg bijzonder om te zien.

De moderne kerk in Tromso

Kerk in Tromso

Nadat we de kerk hadden gezien zijn we vertrokken naar het hotel om ons klaar te maken voor de reis naar het noorderlicht. We hadden kaartjes voor een tour gekocht om het noorderlicht te gaan zoeken, samen met een guide. Deze tour begon om half 6, gelukkig is het in Tromso al om half 4 donker. We vertrokken in een (ik denk) 16 personen busje. De chauffeuse had er flink de vaart in en we reden door het echte noorse platteland. Ik dacht dat Drenthe leeg was, maar hier was echt helemaal niks :) Nadat we ongeveer hadden gereden 2 uur kwamen we aan bij een meer en hebben we op het (bevoren) meer een kampvuur gemaakt en natuurlijk de camera's klaar gezet.

Het kampvuur

Na het eten van een echt noors maaltijd (soort worst met een wrap eromheen) op het kampvuur begon het avontuur. Het was erg bewolkt, maar na een tijdje ontstond er een gat in de wolken en konden we daar het noorderlicht zien.

Samen bij het noorderlicht

Noorderlicht bij het meer

Toen de luchtactiviteiten minder werden sprongen wij weer de bus in en vertrokken we naar een andere plek. Uiteindelijk haalde we deze plek nooit, omdat er onderweg steeds meer noorderlicht te zien was en we meerdere keren stopte. De wat grijzere foto's heb ik gemaakt met mijn eigen camera en de andere foto's maakte een fotograaf die mee was.

Noorderlicht in NoorwegenFoto van noorderlichtNoorderlicht

Noorderlicht

Het was fantastisch om mee te maken en rond 12 uur vertrokken we weer naar het hotel. Die dag erna zijn we naar het TromsøBadet gegaan. Dit is een welnesscentrum met zwembad, turkse stoombad, sauna, heet bad, koud bad en (het mooiste) zwemgelegenheid buiten. Helaas mochten we hier geen foto's maken, dus heb ik een paar afbeeldingen op internet gevonden hoe het eruit zag.

TromsobadetTromsobadet

Het was werkelijk een prachtig avontuur. Na het zwemmen vlogen we om half 8 terug naar Oslo... Wat ben ik blij dat ik dit heb mogen meemaken.

1. J.A. Kleijwegt:
    27 februari 2024
    Wat een prachtige foto's en een mooi avontuur! Geniet ervan.
  2. Ernst:
    1 maart 2024
    Die Cornee, zit meer in een vliegtuig dan op z'n fiets😂. Toestel in en uit, weer in en weer eruit.
    Maar met een levenservaring rijker! Hoe mooi.
    Prachtige plaatjes zijn er geschoten, lust voor het oog.
    En dan daar een sauna nemen, dat is pas heerlijk, warmte en koude zo dicht bij elkaar. Zalig....
    En nu hup, aan de studie, Ohh als dat maar goed gaat in dat mooie land...
    Koppie erbij houden lieve meid.
    Trots op jou 😍.
    Kus, papa.
  3. Corstiaan Kleijwegt:
    1 maart 2024
    Wat een avontuur. Om nooit te vergeten. En wat een mooie foto's. Liefs en een dikke kus voor jou en Cornee.
  4. Corstiaan Kleijwegt:
    1 maart 2024
    Genieten juliie maar. Wat een avontuur. Liefs van opa en oma.

Jouw reactie